Accueil forums

Forum général (tout sujet)
Discussions de comptoir
Café littéraire
Le patois Ch'ti
Le Nord-Pas-de-Calais
Les mineurs et la mine
Légendes et contes
Recettes de cuisine
Histoires drôles
Demandes de traductions
Webmaster à votre écoute

Livre d'Or

Les mineurs et la mine
Sujet :A min père,
Yéyé3111/05/2005 22:50
Bonsoir Tertous,

Avant tout, j'me presinte un ch'tiot peu...el mieux ché core ed dire duque chez qu'in vient...plutot ed qui qu'in vient...un fils ed mineur.
Min père y a aussi saqué din'l tale al fosse 3 ed Mericourt pis aussi al fosse 6 ed Fouquieres.il y a travaillé jusqu'en 1970 pendant 10 ans. Y etot ach momin là al fosse ed fouquieres et pis y a quitté jusse qu'en y a eu l'catastrophe. Y a d'ses camarades a li qui sont restés au fond...j'min rappelle...min père che comme un rescapé, j'larvo core sul page ed Nord Matin qui rind un dernier hommach à ses camarades. Che ein photo qui conserve dins eine boite in fer, ringée au fond de s n'armoire. Cha fé longtemps qui la pas arsortit.
Y'eto au traçache..Ch'eto un "Maka" qui dit toudis...M'neule ouais!! Nan, jdis ça mé j'le pinse pas.
J'avo qu'cinq ans mé j'min rappelle commin qu'y eto mate... el midi quand y rintro, y s'metto a tab pis y s'indormo ...Es'tiete sur ses bras...em 'mere, elle y metto alors sur s'tiete un essui mains...Dins ses reves, y devo core etes a s'n ouvrache din'l boyette.

Ech su fier ed li, pi d'em mère.Ch' sé duque j'viens, s'que j'y dote à tertous, mi j'l'ingénieur del famile...
Que revanche!
J'li es jamais dis tout cha... dins note pays, ché vrai qu'in n'est pas granmin demonstratif...mé té vo, ti qui m'li, ech'u contint ed'l'ecrire...ché pour li.
bourdonb17/06/2005 07:58
Ech vaux qu't in pere ya eté a l'fosse 6 ed Fouquieres as tu encor d' el doc su'l cata min site sur fouquieres en parle *http*://fouquiereschf.free.fr/histoire/mines/catastrophe_dans_les_mines.html contact fouquiereschf}free.fr
jcbrulin04/03/2006 10:13
Bonjour a tertous,
merci a ti yéyé31.min pére y'eto aussi rescapé d'el catastrophe ed fouquieres.Si ça s'trouv,tin pere y'a p'tet travaillé avec el mien!
Mi j'eto trop tio,mais j'ai d'bons souvenir de chés corrons ed fouquieres ou in habitot.Ach'teur y'a pu d'corrons,même chés rues elles ont cangées! in etos pauve mais heureux.in 1971,min pere y'a eut s'reconvertion et in est tous partis sur Dunkerque.
galibot10/03/2006 18:46

bonjour
je suis un ancien mineur du puits 5 de sallaumines , veuillez m'excuser de ne pas m'exprimer en ch'ti , je ne veux en aucun cas malmener cette forme d'écriture qui mérite d'autres experts que moi . La mine et ses hommes me poursuivent dans mon existence a tel point que je suis ému aux larmes quand je rentre dans la nostalgie des années passées .
j'écris de la poésie et je veux transmettre a Yéyé 31 un poéme rendant hommage a mes anciens camaradess du 5 ouest de Sallaumines

Ceux du 5 OUEST

Mes fréres les humbles
Soumis sans vergogne
voués aux basse besognes
Vous avez le coeur gros qui cogne
mouillés et a demi nus
Vous rampiez et vos corps etaient fourbus
vous mes fréres les taiseux grandissez votre révolte
Du haut des phallus d'acier crachez sur les despotes
silicosés , puis avinés vous avez laissés votre jeunesse dévote
habillés de vos armures de carton vous attendiez que cela saute
ainsi vous priez de vivre plus tard
coroniers et mineurs mes fréres de hélas vous n'avez fait que votre devoir

loumarcel10/03/2006 22:03
Hé Galibot, né in 49, mineur du 5 d'Sallaumines té sais pas l'patois? Ch'est quoi cha? Té veux pas "malmener" cette forme d'écriture? Bin t'es in transfuge, t'arnies tes origines.
Je m'demant' si t'as vécu din chés corons.
THERESE10/03/2006 22:06
hé Marcel, l'ingueule pas hein, ch'est un gars d'min coin, y est del rue Cambronne. Si y continue à v'nir sur ch'site , cha va y arvénir sin patois, in n'a connu d'aut'...
galibot10/03/2006 23:45

a l'oumarcel

en réponse a votre petit mot ironique , je peux vous dire que je parle le patois et le décrypte a la lecture . pour ce qui est de l'écrire cela n'est pas encore fait

je suis un vrai ch'ti né a rimbert hameau de auchel
puis arrivé a mericourt sous lens en 1955 et quitté les houilleres en 1969 aprés y avoir travaillé 5 ans . depuis cette année j'ai quitté la région pour differents endroits et d'autres milieux . je travail en suisse depuis 1973 et n'est pas l'ocassion de m'exprimer et encore plus de l'ecrire .
en ce qui concerne les corons j'en suis fiere et heureux alors je ne vous permets pas de douter de mes origines car je les porte en moi profondement
permettez moi de vous dire que je suis directeur d'une entreprise de 300 employés et que la mine peut mener a tout avec une intelligence et une grande envie
alors j'essaye en ch'ti ti te sais rin des gins ed le vie
j'etais clasé 9;2 au raval et a la bowette m'in tio cap ed mineu
ch'e a mi j'in su fiere
merci
galibot10/03/2006 23:50
a therèse

merci grandement de prendre ma défense mais j'ai de quoi le faire seul
je me rappel bien des ducasses de rimbert et du pavé qui menait a burbure ou a couprone vers la guillotine

ainsi que le boulevard basly et du bois de saint pierre
meci

galibot10/03/2006 23:55
therèse

vous pouvez aller voir le poéme que j'ai écris sur le petit cheval aveugle de ma mine de rimbert
sur le site forum general
merci
loumarcel11/03/2006 08:21
Excusez moi Galibot,
Je ne voulais pas vous vexer, mais il me semblait que lorsque l’on était fier de quelque chose on le montrait. C’est tout.
loumarcel11/03/2006 08:28
Mais nan Théresse,
j'lai pas ingueuler mais j'pinso qu'ayant vécu din chés corons et qu'après ête allé à l'fosse i auro pu, transcrire pu facilmint su l'papier s'qui sait dire.
Hé Théresse, té m'as déjà vu ingueuler quelqu'un?
THERESE11/03/2006 09:38
J'as pas pris t'défense in réalité, mais ichi in a l'habitude de s'charrier les uns, les autres et ch'est jamais méchant, ni vulgaire. Si ch'étot l'cas, j'viendro pas ichi d'pis deux ans et té peux croire que ch'est pas nous qu'in prind chés mineurs pour des moins que rien, sinon in défindrot pas le patois qui est "notre" patrimoine, comme in l'fait ichi. In est tous des mineurs ou des gosses d'mineurs.

Té vas vire tin patois y va arvénir. Ch'est comme minger et boire, cha s'oublie pas.

galibot11/03/2006 11:01

salut loumarcel

Je vois que vous vivez prés de Montpellier aprés avoir quitté la région de Bruay ex artois. Mon seul et unique copain avec lequel j'ai travaillé au 5 ouest de sallaumines habite depuis deux ans a montperoux prés de Gignac prés du pont du diable a l'entrée des gorges. Nous nous sommes retrouvés tout deux travaillant en Suisse mais vivant en haute Savoie, nous parlons des fois en patois celui de Lens mais je dois admettre
que cela fait bien rire car nous avons pris un accent étrange trés trainant comme les Suisses romands .Ma fille ainée a passé 5 ans a montpellier et avait un poste de prof des écoles .
depuis 2005 elle est rentrée sur la haute Savoie son lieu de naissance.
tout cela pour dire que c'est la ou l'on est né qui compte le plus
pour des raisons de nostalgie . J'ai essayé de maintenir une tradition du nord avec mes deux filles leur inculquant le souvenir de leur ancêtre et un grand respect pour le metier des mineurs . Quand je retourne dans le pas de Calais visiter ma famille j'éprouve un malaise car je constate avec amertune que
les jeunes se sont éloignés du monde que j'ai connu. Alors je garde en moi ma jeunesse passée .

salutation a vous Marcel

Juste encore une précision je suis actuellement directeur d'une entreprise en Suisse a Genève, de part mon travail je rencontre des gens trés éloignés de mon milieu d'origine . Des gens trés riches et snobs , lorsque nous échangons des conversations pendant des repas d'affaires . je n'oublis jamais de faire allusion a mon passé de mineur , je peux vous dire que je n'ai que rencontré de l'admiration pour les mineurs et cela fait chaud au coeur.
loumarcel11/03/2006 20:44
Galibot va à ch'comptoir, ch'est mieux pour discuter.
caducée13/09/2008 21:41
bonsoir galibot vous ete auriginére du 5 ouest de sallaumines moi je suis née juste d'evant le carreau de la fosse5-12 rue d'evres caducée
caducée03/11/2008 15:36
l'grimon pont
21/02/2009 21:19
min pére qui éto mineur iéto fier ed sin traval mais i voulo pas que ses garchons is aillent au fond alors i s'est privé pour quin fassent tous des études ses 3 garchons et pis mi s'fille .Quand i parlo dé ch'fond in pouvo pas s'imaginer que chéto si dure. D'puis qui est mort j'ai récupéré des lives sur l'mines et je m 'rinconte que j'y ai pas posé assez d'question sur sin traval d'autant qu'i a quéques années chu déchindu din inne mine au Pays d' Galles et cha ma fait quette cosse et j'argrette de pas avoir tout saisi les explications faites par ech guide (chéto un ancien mineur)mais j'éto el seule à posé autant d'questions
lena22/02/2009 19:00
in zieutant site j'vau qu'min nom i s'affiche pas ché pas pour quoi. voulo ajouter qu'min père qu'a queminché s'carière à Sains -en-Gohelle puis à Bully les mines pour finir à Avion
cartouche23/02/2009 16:50
bin ch'est pas graffe Léna à ch't'heure in sait qu'ch'est ti qui a écrit.
nos pères y étotent ed' sacrés courageux et y nous manqu'tent quand y sont pus là
lena23/02/2009 21:11
Cartouche t'as raison :malheureusmint ché toudis après leur départ qu'in s'rinconte qui nous manque et qu'in n'a pas assez parlé avec eux mais ché cha la vie
cartouche24/02/2009 08:07
pour ti Lena mais surtot brais pas hein !

MIN PAPA

je n'sais pas si vous avez armarqué
ch'est quand quelq'un y est parti
qu'd'un seul cop in s'met à busier
qu'in n'y a pas vraimint tout dit

ch'est à ch't'heure qui n'est pus là
qu'j'argrette ed'pas y'avoir parler
à li qui étot un si bon papa
alors que j'n'avos à y raconter

y parler de l'pleufe ou du solèle
du sport ou d'ché nouvielles
ou d'aut' cosse je n'sais mi
pour passer un momint avec li

y m'a appris à juer à l'belotte
à devenir un homme comme euz'autes
à toudis marcher l'tiête haute
pas s'mette à genoux, faire à s'mote

à toudis savoir garder el'moral
même quand te souffre que cha va mal
y t'as toudis su garder t'fierté
et j'sus fier d'être s'n'héritier

BIERLAIR René dit Cartouche
lena24/02/2009 22:09
merci Cartouche ché un bio poeme .si chu cuisinière ché grace à min père pasque i adoro faire à minger à tel point que quand savau qui'éto du soir ou d'nuit j'diso à'mère aujourd'hui in va bien minger( pasque ché li qui cuisino et mi j'éto toudi autour ed li)
Piegan25/02/2009 15:51
Bonjour Tertous

Char'mu l'sang tou cha

@dé
barbe11/06/2014 21:22
Message a loumarcel, sache mon cher ami que l'ami galibot utilise le langage qu'il veut. Moi très cher j'ai quitté le 59 Lallaing près Douai il y a 40 ans, je cause pourtant très bien le patois du Nord, certainement mieux que toi. Contrairement a toi, j'ai été mineur de fond de 1954 a 1971 et 6 mois comme électro-mécano. Si j'habite en Alsace, c'est que le travail mis a appelé. Figure toi mon brave que j'ai réappris le Français ici, car j'étais comme toi je mélangeais français et patois. Je n'ai pas appris le dialect Alsacien,mais je connais encore bien mon patois chtimi.
A gros, je remercie (mon épouse et moi) l'Alsace de nous avoir donnée du travail, ainsi qu'a nos 5 enfants, mais mon coeur reste chti.
Oui, mon ami, mon épouse est elle aussi chti née a Roubaix.
Donc mon brave ne dit pas de mal a ceux qui préfèrent causer français.
Toi qui prend ça de si haut, cause tu le vrais Français?, l'Anglais?, l'Italien?, l'Espagnol?, le Portugais?, le Brésilien? !....... Non!.... Et bien moi oui! Vois comme on dit "ne parle pas trop près de ton nez".
Avec des personnes comme toi, je comprend que le Webmaster en ai marre de certaine personne. Mais là, je lui dirais, ne laissez pas tomber beaucoup personnes vous estiment et c'est un ex chti qui vous le dit.

Retour au forum

Utilisateur

Mot de passe

S'inscrire
Mot de passe oublié ?

Google

Connaissez-vous
ce mot ?
en ch'ti:troulle
français:trouille, peur
genre:n.f.
Accéder au glossaire